17 lapkričio 2009

Valdininkų skaičius ministerijose pagaliau ėmė po truputį mažėti

Lietuvoje nuo pat 2003 metų nebuvo premjero, kurio valdymo laikotarpiu valdininkų skaičius nebūtų augęs. Prieš metus prisaikdintasis premjeras A.Kubilius deklaravo skubiai karpysiąs valstybės išlaidas, o valstybės aparato mažinimas – viena tam geresnių priemonių. Kadangi valstybinių įstaigų, institucijų ir kitų darinių yra tikrai daug bei ne visi jie noriai pasiduoda reformoms, procesas gali užtrukti. Todėl iš pradžių pažvelkime, kaip premjerui sekėsi tvarkytis „savo darže“ – ministerijose.

Šaltinis: www.vtd.lt

Iš grafiko matyti, jog valstybės tarnautojų ministerijose po ilgo laiko, nors ir simboliškai, bet sumažėjo. Užimtų pareigybių (valstybės tarnautojai + valdininkai, dirbantys pagal darbo sutartis) skaičius nuo metų pradžios iki lapkričio 1-osios ministerijose sumažėjo 112 (3 proc.) iki 3698, patvirtintų pareigybių skaičius – 197 nuo 4184. Visos ministerijos etatus mažino skirtingai. Labiausiai išsiskiria Ūkio (skaičiuota kartu su Energetikos) ministerija, Teisingumo ir Susisiekimo ministerijos, valdomos D.Kreivio, R.Šimašiaus bei E.Masiulio, kuriose darbuotojų skaičius sumažintas daugiau nei po 10 proc. Keistai atrodo Socialinės apsaugos ir darbo, Sveikatos bei Krašto apsaugos ministerijos, kuriose užimtų pareigybių skaičius nuo metų pradžios netgi išaugo.

Tikėtina, jog darbo užmokesčio fondą privalėjusios mažinti ministerijos pasirinko kitokį kelią – neapmokamas atostogas ir/arba stipresnius atlyginimų karpymus. Tačiau tokie metodai yra neefektyvūs pirmiausia todėl, kad tai laikina priemonė, nes ekonomikai atsigavus, valdininkų skaičius neliks sumažėjęs. Antra, darbuotojų skaičiaus mažinimas iki tam tikro lygio yra netgi sveikintinas procesas, nes taip darbą palieka mažiausiai produktyvūs darbuotojai, priimti ir abejotiną naudą nešę tik ekonominio bumo laikotarpiu. Likę darbuotojai randa būdų pakeisti išėjusius, nes tenka efektyviau paskirstyti darbo ir laiko išteklius. Tą iliustruoja ir neseniai paskelbti JAV duomenys, kurie parodė darbuotojų našumą per šių metų trečiąjį ketvirtį išaugus net 9,5 proc. (darbo valandų skaičiui kritus 5 proc., sukurtas produktas augo 4 proc.).

Šaltinis: www.vtd.lt

Kita priežastis, galėjusi lemti kuklius darbuotojų skaičiaus sumažėjimo rodiklius ministerijose, būtų funkcijų perėmimas iš besidubliuojančių įstaigų, todėl kitame straipsnyje bandysiu apžvelgti visų valstybės tarnautojų skaičiaus pokyčius.

Vaidotas Rūkas

5 komentarai:

  1. O dėl pačios posto temos... Mane visad stebina, kaip žiniasklaida žaisdama skaičiukais užmiršta, pavadinkim taip, "inerciją"... (ar tycia jos nepastebi)
    Darbuotojų skaičiaus mažinimas valstybės tarnyboj nevyksta akimirksniu. Tarpas tarp sprendimo priėmimo ir išmetimo žmonių į gatvę berods 4 mėn (ir jei ka - tai teisinė garantija, o ne "vilkinimas"). Ir tos apsimestinės "viltys", kad va rytoj skaičius bus mažesnis ketvirtadaliu nei kad buvo vakar... naivus?
    Panašiai ir su atlyginimų mažinimais: jei atlyginimas sumažintas nuo lapkričio pirmos, tai akivaizdu, kad statistikoje už spalį to (eilinio) sumažinimo nesimatys. Ane? :))) Pasirodo - ne.


    Šitas (žemiau) tai man patiko :)

    "Antra, darbuotojų skaičiaus mažinimas iki tam tikro lygio yra netgi sveikintinas procesas, nes taip darbą palieka mažiausiai produktyvūs darbuotojai, priimti ir abejotiną naudą nešę tik ekonominio bumo laikotarpiu."
    Tokią neabejojančią nuomonę (kalbant apie valstybės tarnybą Lietuvoje) gali išreikšti tik tas, kas neturėjo laimės susipažinti su tuo kaip ji iš vidaus atrodo, ta "valstybės tarnyba" :)))
    Aš vis kartoju, kad sumažinus valstybės tarnautojų 2x, o likusiems pakėlus atlyginimus 1.5x būtų ir pinigų sutaupoma ir padaroma daugiau (ir geriau). (Jei darant tą protingai - t.y. kalba turi eit ne tik apie mažinimą, bet ir apie perpaskirstymą "etatų". Nes dabartiniu metu, nors ir yra daugybė tų, kurie imituoja darba, rašinėja pirmyn atgal niekam nereikalingus popiergalius ir kitaip š mala (ir kurie yra tas chrestomatinis žiniasklaidos peikiamas "valdininkas"), yra taip pat ir nemažas kiekis valstybes tarnautojų, kurie "aria" iki "kraujo iš nosies" (dirba ir už tuos "poilsiautojus" irgi), bet tai neatsispindi nei jų darbo vertinime (finansiniam ar kitokiam) nei žiniasklaidos priemonėse).

    Taigi, as lyg ir visom keturiom už, BET.
    1. Nelabai įsivaiduoju, kaip realiai tą mažinimą būtų galima atlikt, kai dabartiniu metu karjerą sėkmingiausiai daro visokie partiniai "kolegos", žmonų draugės, asmenys su talentu tuščiažodžiauti ir imtuoti didelį darbą bei svarbą ir šiaip turintys lindimo be muilo gebėjimus...
    Kažko manau, kad net ir atliekant mažinimą pastarasis kontingentas realiai turės didesnius šansus išlikti už nemuiliną, neturintį gero užnugario specialistą (profesionalą)...
    2. Nemanau taip pat, kad krizė - tinkamas momentas išmetinėt žmones į gatvę. Ir _ypač_ iš valstybinių institucijų.
    Nepamirškim, kad žmonių motyvacija dirbti valstybei visą laiką buvo maždaug tokia: nesvarbu, kad uždirbu mažiau nei (analogiškas specialistas) privačiai, tačiau turiu rimtesnes garantijas (įskaitant ir garantiją, kad tavęs neims ir neišmes į gatvę tiesiog šiaip sau). Ok, žinoma visad buvo kažkokia nedidelė dalis tokių, kurie įsivaizduodavo, kad "nieko neveiksiu užtat atlyginimą gausiu", bet nemanau, kad apie juos verta kalbėt (juos vertėtų tiesiog išmest, bet vėlgi susidurtume su minėtom problemom).
    Dabar gi valstybė praranda šį stabilumo įvaizdį... ir įgauna didelių abejonių dėl savo, kaip darbdavio, patikimumo.

    AtsakytiPanaikinti
  2. Tiems kam atrodo, kad vykdomas valstybės tarnautojų skaičiaus mažinimas "nerimtas", aš siūlau pažvelgt į tai iš to valstybės tarnautojo, kurio instituciją dabar naikina (o tokių institucijų ne viena ir ne dvi) pozicijų... Jam kažkaip bijau, kad neitin rūpi statistika, kuri atseit sako, kad tarnautojų skaičius sumažėjo "nežymiai"... Jis žino, ką tas mažėjimas reiškia ne skaičiukuose, o realiai.
    Jis žinai, kad jį nuo Naujųjų atleis. Tiesiog išvys į gatvę. Be jokių šansų susirasti darbą. Per patį šildymo sezoną, kai labiausiai reikia pinigų...
    Jeu girdžiu šūksnius apie tai, kad tai niekuo neisiskiria nuo bet kokio darbuotojo privačiam versle, kuris (kaip įprasta) ateidamas dirbti iš anksto yra parašęs prašyma "savo noru" atleisti iš darbo. Galbūt.
    Bet paklauskim savęs: koks stimulas tam valstybės tarnautojui, kurį netrukus išmes, stengtis ir dirbti? Bandyt padaryt kažką Gero Lietuvai?
    Ar pagaliau - koks jam stimulas neimti kyšių, jei jis žino, kad jį vis tiek po poros mėnesių išmes basą ant ledo? Na taip... moralė. Tik. Bet ar jam atrodo morali jo paties valstybė, kuri jį sunkiausiu metu meta į gatvę - klausimas atskiras.

    Kas iš to išplaukia?
    Krizė baigsis (kada nors). Ir paklauskim savęs, ar tas (tikrai sąžiningas ir geras - nes taip, tokių valstybės tarnyboj yra, ir nemažai - kad ir ką berašytų žiniasklaida) specialistas, kuris buvo išmestas iš darbo pačioj krizės duobėj, kai darbą susirasti yra sunkiausia (juolab jei tuo tarpu koks nors "pateptasis" nors ir neitin kompetentingas liko vietoj jo)... ar jis galvos apie darbą valstybei? Vargu bau... galvos tie, kur "nieko neveiksiu užtat uždirbsiu" arba "pasisemsiu į kišenę"...
    Ir paėjus porai metelių žiniasklaida tik dar labiau dejuos, kad valstybės tarnyboj niekas nedirba, korupcija auga... na ir t.t.



    Hmmm... turėjo būt trumpas komentaras, bet prirašiau mažumėle :)))

    Šiaip, ką aš bandau pasakyti... nėra čia viskas tik juoda ir balta ir taip labai jau paprasta, kad išmetei valstybės tarnautojus ir gyvenimas Lietuvoj pagerėjo - vieni pliusai...
    Kažkaip dažnai atrodo, kad nieks nesusimasto apie to viso kainą...

    AtsakytiPanaikinti
  3. Dėkui už išsakytą nuomonę, LTSR.LT. Visiškai pritariu, jog šis procesas nėra nei vien baltas, nei vien juodas.

    Tačiau lieku prie nuomonės, kad jei jau valstybei gresia bankrotas, geriau atsisakyti (ką verslo įmonės jau seniai padarė) dalies valdininkų, kurių skaičius paskutiniaisiais metais ir taip augo gana sparčiai.

    AtsakytiPanaikinti
  4. reikia mazinti ir gana drastiskai, o nedirbancius ir nlendancius be muilo, seimos draugus pazistamus ir gimines turetu sureguliuoti pati rinka... t.y. ismetus gerus ir palikus blogus ir institucijai pradejus blogai dirbti ateina vadovo eile, o atejus naujam vadovui galima ir gimines ismesti ir pasilikti tik gerai dirbancius... sakysit kad naujas vadovas atsives savo "gimines ir draugus" galbut bet vel gi tas ratas apsisuks ir po kazkurio "rato" naujas vadovas supras kad reikia dirbti kad isbuti poste... cia tas pats kaip su korupcija be sisteminiu pokyciu, kantrybes ir politines valios nieko nebus. Tiesiog reikai nuo kazko pradeti ir keisti, o ne kalbeti kad vis tiek niekas neapsikeis... Nu bet aisku kad truksta POLITINES VALIOS!!!

    AtsakytiPanaikinti