Iš grafiko matyti, jog trys penktadaliai benzino kainos – mokesčiai. Degalinių indėlis – vos 5 procentai. Tad net jei protestuotojai priverstų atsisakyti absoliučiai viso savo antkainio – efektas nebūtų stiprus.
Vairuotojai dažnai kaltina degalines, kad tik naftos kainai pakilus, skubama pakelti ir kuro kainas. Tame tiesos yra: tirtame laikotarpyje nuo 2009 sausio 29 d. iki 2010 sausio 29 d. Mažeikių Nafta 126 kartus kėlė didmeninę degalų kainą ir 129 kartus mažino. Du trečdalius kartų pakilus didmeninei kainai, jos pakildavo ir degalinėse, tačiau nukritus didmeninei kainai – degalinėse kuras pigdavo kiek mažiau nei pusę kartų.
Vidutinis degalinių antkainis A95 benzinui skaičiuotu laikotarpiu sudarė 27 ct už litrą. Atsižvelgiant į tai, kad didžiajai daliai suvartojamo kuro pritaikomos nuolaidos, ypač didžiausiems naudotojams įmonėms, vidutinis antkainis siekia 20 ct – tiek, kiek ir „sklando kalbos“. Įdomu sužinoti, kokiu periodu degalinės uždirba daugiau. Iš grafiko matyti, jog kuro kainų kilimo periodu degalinės nepiktnaudžiauja ir savo antkainius sumažina, tačiau atsigriebia kritimo periodu.
Vaidotas Rūkas
hmmm... commonsense mus moko, kad naftos kaina neturi itakos benzino kainai...
AtsakytiPanaikintihttp://www.commonsense.lt/?p=1982
http://www.commonsense.lt/?p=2018
+ komentarai
to Paulius,
AtsakytiPanaikinticommonsense ginčijasi, kad naftos kaina neveikia benzino kainos trumpuoju laikotarpiu, bet nepaneigia fakto, kad ilguoju laikotarpiu vertės koreliuoja.
Vertetu pastebeti, kad nebutina visu saltiniu priimti uz gryna piniga. Akivaizdus pavyzdys mokantiems skaiciuoti - jei PVM yra 21%, tai visoje benzino kainoje jis sudaro 17.36%...
AtsakytiPanaikinti2 Mantas
AtsakytiPanaikintiČia eilinis pavyzdys, kaip atkakliai pozityvistinis mąstymas nustelbia kritinį mąstymą ir poreikį pasitikrinti "šaltinių" patikimumą. Bet koks kraštutinumas prie gero nepriveda.
SSE besimokantis, bet deja iki šiol nežinantis, kad PVM yra skaičiuojamas nuo kainos, todėl negali sudaryti 21% "pyrage", šaltinis vargu ar kelia pasitikėjimą. o dar visokie "Žinoma, čia tenka daryti vieną prielaidą (galbūt ir teisingą), kad galutinė didmeninė kaina degalinėms nustatoma pagal tuometinę naftos kainą rinkoje"...
Beje, kitame Šaltinio rašinėlyje apie mokesčius, kur naudojamas konkretus šaltinis, gražiai spalvotas grafikas daug panašesnis į teisybę ar bent jau į tai, ką galėtume vadinti vyraujančia nuomone apie LT mokestinę naštą ES kontekste.
Lukoilas atvirai deklaruoja, kad jo marža yra 7 procentai benzino kainoje, tai sudaro apie 30 centų litrui. Daug tai ar mažai, sunku spręsti, nebent būtų galima palyginti su kitų tinklų maržomis ir kiekvieno tinklo pelningumu, tada būtų galima daryti kažkokias išvadas.
AtsakytiPanaikintiOrleno maržos mes išvis nežinome, ir apie pelningumą galime spręsti tik iš metinių ataskaitų.
Ir pasikartosiu, ką rašiau commonsense, kad pagrindinė problema yra degalų kainų neatitikimas mūsų pajamoms, paprastai kalbant viena iš būtiniausių prekių tampa nebeįperkama!
beje, kitas momentas - jei berods 80 proc. degalų akcizo dalis skiriama atskaitymams kelių infrastruktūros reikmėms, kelias mažinti akcizus yra ne spausti vargšes degalines (į ką lyg ir apeliuoja autorius), o didinti konkurenciją/ riboti oligopoliją kelių tiesimo sektoriuje. Tuomet visuomenė gautų tą patį ar geresnį rezultatą už mažesnę kainą.
AtsakytiPanaikintiKaip tą padaryti - turi pasakyti SM, nepaisant to tos pačios įmonės finansuoja ministro partiją, ir Konkurencijos taryba su savo padidintais įgaliojimais operatyvinei veiklai. Tačiau vietoje to ministras pradeda nuo kito galo - siūlo privatizuoti kelių priežiūrą.
Maurai,
AtsakytiPanaikintiTik nereikia visko apibendrinti, kad rašant teigiamai, nelieka kritinio mąstymo :) Pirmas blynas prisvilęs, kai pasinaudojau ne pirminiais duomenimis ir jų nepatikrinau. Klaidą ištaisiau.
commonsense.lt straipsniai labai įdomūs, ačiū Mariau. Taip pat nematau prieštaraujančių vietų manajame įraše su Mariaus straipsniais, tik jis papildo informaciją neaptartu kampu.
to Mauras & Mantas,
AtsakytiPanaikintiTaip, suklydau dėl PVM dalies visame pyrage (ir savo klaidą tuoj ištaisysiu). Tačiau aš visada buvau tos nuomonės, kad geriau analizuoti, rašyti ir tobulėti, nei krūmuose sėdėti:)
Kalbant apie prielaidas, tai tikriausiai pats žinai, kad ekonomikoje jų dar daugiau nei buvo šioje analizėje...
Vaidotai, Justai,
AtsakytiPanaikintibūtent tvirti pirminių duomenų šaltiniai ir sugebėjimas juos, sakyčiau, be išankstinių nuostatų ir skaidriai interpretuoti yra tai, ko aš asmeniškai ieškau tekstuose.
Kad nesėdite krūmuose - puiku, o tobulėti visiems yra kur. Tik būkite atsargūs su išankstine ir išimtinai pozityvistine nuostata. Lazda paprastai turi du galus, ir svarbu sugebėti juos abu objektyviai parodyti.
Maurai,
AtsakytiPanaikintiVisiškai neslepiu, kad teigiamai.lt projektas yra tendencingas teigiamoms žinioms. Tačiau kiekvienas (!) pranešimas pateikiamas su duomenų argumentais bei šaltiniais į juos.
Taip pat visada kartojau ir kartosiu: jei turite paneigiančių "skaičių" rašomai temai aptarti, degalinių antkainiams taip pat, visada galite parašyti straipsniuką, kurį pasižadu publikuoti nepaisant jo neigiamumo. Deja ar ne deja, bet neatsirado nei vieno norinčio..:)